Бронзовий барабан "Нгок Лу" – символ в’єтнамської культури

29 липня 2015

     Символ в’єтнамської культури – бронзовий барабан "Нгок Лу" є одним із найвідоміших і найцінніших артефактів пізнього періоду Донг Шон, цивілізації, яка процвітала приблизно у II-III ст. до н.е. в дельті Червоної ріки. Археологічна та історична унікальність барабану обумовлена гарним станом його збереження і рясним різьбленим оформленням. Воно зображає різноманітність матеріального і духовного життя в’єтнамців, засвідчує високий художній рівень бронзового лиття тієї епохи. Зараз "Нгок Лу" зберігається в Музеї історії В’єтнаму.

     Цей артефакт донгшонського декоративного мистецтва було знайдено у 1983 р. в провінції Ха Нам на південний схід від Ханою. Це сталося не під час організованих розкопок, а цілком випадково: його виявили під піском на глибині 2 м робітники, які будували греблю. Згодом барабан було перенесено в село Нгок Лу, що й обумовило його назву.

     Вважають, що далекі предки сучасних в’єтнамців використовували ці барабани як музичні інструменти на сільських святах, церемоніях, під час урочистих обрядів, а також для заклинання духів дощу і вітру.

Розміри барабана: діаметр 79 см, висота 63 см. Він складається із 3-х частин:

Tambour-song-da.jpg

     Поверхня барабана містить два види малюнків: зображення людей, тварин, різних предметів з повсякденного життя та геометричні візерунки. У центрі орнаменту 14-променева зірка. Це сяюче сонце, яке, як вважали у давні часи, мало великий вплив на життя стародавніх в’єтнамців.

Dong Son bronze drum 003(2).jpg

     Навколо зірки розташовано 16 кілець, що нашаровуються один на одне зсередини назовні та мають різну товщину. Перше та шосте кільця містять маленькі точки друге та п’яте – гострі фігури, що наближаються за своїм виглядом до невеликих крапок  першого і шостого кілець. У третьому і четвертому кільцях колоподібні візерунки пов’язані між собою паралельними лініями. На шостому, восьмому і десятому кільцях представлено людей та тварин, які переміщуються навколо центральної зірки проти годинникової стрілки. Восьме кільце містить 2 групи зображень, кожне з яких складається з 10 оленів, розділених двома групами птахів (у першій – 6, у другій 8 птахів). У десятому кільці знаходиться 36 крилатих створінь: 18 літаючих та 18 стоячих. Перші мають довгі дзьоби і хвости, нагадуючи журавлів та чапель. У решти птахів хвости короткі. На нижній частині барабана можна побачити три геометричні візерунки у вигляді вінців. Середня частина нічим не оздоблена.

     Складний орнамент на поверхні барабана Нгок Лу включає різні сцени з повсякденного життя: вирощування рису, збір врожаю, молотьба, човнові змагання. Сцени танців, полювання, плавання на човнах є центральними в культурі Донг Шон. Також зображено фестивалі, церемонії, ритуали з використанням музичних інструментів, серед яких – сам барабан Нгок Лу.

baraban-2.JPG

     Малюнки тварин – оленів, тигрів, буйволів, журавлів і чапель відображали тотемістичні вірування людей тієї епохи, але згодом виражений у різьбі тотемізм поступається пов’язаним із тваринами естетичним уявленням, відображаючи духовний світ сільського населення В’єтнаму.

     Зустрічаються зображення стародавніх воїнів, озброєних сокирами, списами, стрілами. Здійснений на малюнках бойовий танець за характером рухів і послідовності прийомів збігається з традиційним уроком найдавнішої школи бойового мистецтва В'єтнаму, що дійшов до наших часів – Бінь Дінь.

     Геометричні мотиви, які вирізані на бронзових барабанах, складний дизайн людських фігур, деталі зброї демонструють винахідливість древніх майстрів, талант і зрілість їх творчого мислення.

     Бронзовий барабан "Нгок Лу" справедливо вважається великою цінністю культури Донг Шон, культури В’єтнаму і навіть, як визнають багато археологів, Південно-Східної Азії. Його різьблені мотиви  являють собою джерело натхнення для в’єтнамського народу, є символами, що живлять його духовне життя і впливають на наступні покоління.


ТЮ Хоай Лінь
Активіст Товариства
"Україна – В’єтнам"